~> KONSERT TERHANGAT DI PASARAN <~

Selasa, 4 Oktober 2011

Adakah Lirik Lagu Najwa Latif - Cinta Muka Buku Menghina Islam?

Assalamualaikum

Huh!? Biar betul nih? Tak kan kot.. Relax.. Peminat peminat Najwa Latif jangan mengelabah tak tentu pasal.. Sebenarnya kes ni mungkin hanya salah faham aja kot.. Mengikut laporan artikel yang BL baca di laman sesawang murai.com.my.. Hanya kerana sebaris lirik dalam lagu tersebut yang berbunyi 'itulah cinta yang satu, cinta di muka buku', Najwa Latif telah dikritik oleh beberapa pihak termasuk pengunjung laman Youtube yang menonton video muziknya.. 



Namun, Najwa Latif sekeras kerasnya menepis dakwaan tersebut kerana maksud lirik lagu tersebut tidak bermaksud menduakan Tuhan yakni menghina Islam, sebaliknya apa yang cuba disampaikan adalah cinta sesama manusia.. Hurmmm.. BL tak nak komen apa apa pasal isu ni.. Korang baca sendiri artikel yang BL petik dari laman sesawang Murai.com.my ini.. Pada pendapat BL mungkin ada la kot dalang dalang yang cuba menjatuhkan karier penyanyi muda ni.. Entah la.. Dunia artis ni macam macam.. Ada saja kontoversi.. 

Gambar dipetik dari laman sesawang murai.com.my

Najwa Latif: Cinta Muka Buku Tidak Menghina Tuhan



KUALA LUMPUR, 28 SEPT 2011: Penyanyi muda, Najwa Latif, 16, yang baru menempa namanya dengan lagu Cinta Muka Buku telah didakwa menghina Tuhan menerusi lirik yang dinyanyikan dalam lagu tersebut. 

Semuanya gara-gara karana sebaris lirik dalam lagu itu yang berbunyi: 'itulah cinta yang satu, cinta di muka buku' yang ditulis oleh kakaknya, Syafika Latif,22. Di sebabkan sebaris lirik tersebut, Najwa Latif telah dikritik oleh beberapa pihak termasuk pengunjung laman Youtube yang menonton video muziknya. 

Rata-ratanya tidak bersetuju dengan lirik yang dinyanyikan anak kelahiran Batu Pahat Johor ini kerana ia seolah-oleh telah menghina Tuhan dan mereka berpendapat cinta yang satu hanyalah pada Allah bukan kekasih. 

Namun, Najwa Latif ketika dihubungi murai.com.my sekeras-kerasnya menepis dakwaan tersebut kerana dia memberitahu lirik yang ditulis itu tidak bermaksud demikian, sebaliknya apa yang cuba disampaikannya itu adalah cinta sesama manusia. 

"Pertama sekali terus-terang saya dan kakak memang tiada niat untuk menduakan Tuhan menerusi lirik yang ditulisnya dan dinyanyikan oleh saya itu. Sebagai orang Islam saya tahu cinta yang agung itu hanyalah kepada Allah. 

"Tetapi apa yang saya faham, yang dimaksudkan oleh kakak saya dengan lirik tersebut adalah cinta sesama manusia yang kekal hingga ke akhir hayat. Dengan maksud lain, satu-satunya cinta kekasih yang kekal hingga membawa kepada perkahwinan. 

"Yelah, lagipun saya pernah dengar banyak kisah orang yang bercinta dan kenal kekasih dalam facebook kekal hingga ke jinjang pelamin. 

"Tambahan pula, orang tidak boleh kaitkan lagu ini dengan Tuhan kerana lagu ini pun mengenai cinta muka buku bukan cinta pada Allah. Jadi di situ maksudnya sudah jelas," katanya yang tidak akan mengambil tindakan untuk menukarkan lirik tersebut.

Tambah Najwa lagi, dia yakin tidak semua pihak akan suka dengan apa yang dilakukan. Oleh sebab itu dia juga tidak pernah mengendahkan page Najwalatif Haters yang pernah wujud sebelum ini. "Sehingga kini saya tak pasti siapa yang mewujudkan laman membenci saya di facebook. Bila saya dapat tahu mengenai perkara tersebut saya terus meminta nasihat ibu bapa saya. 

"Mereka nasihatkan saya suapaya terima sahaja penerimaan orang kerana tidak semua orang sukakan diri dan cara kita. Bagaimanapun saya bersyukur kerana laman tersebut telah pun dihapuskan," tambah pelajar tingkatan 4 SMK Perempuan Temenggong Ibrahim Batu Pahat, Johor. 

Apa yang pasti, Najwa yang mula popular lagu tersebut menerusi laman Youtube kini telah mengikat kontrak selama dua tahun bersama NAR Records sejak Mac lalu. 

"Saya bersyukur kerana NAR Records nampak bakat saya. Mereka yang melihat bakat saya dalam laman Youtube pada Mac lalu terus memanggil saya untuk diujibakat. Kemudian mereka setuju untuk mengambil saya sebagai penyanyi di bawah syarikat mereka. 

"Selepas mereka berjaya menonjolkan lagu Cinta Muka Buka, kami kini dalam proses untuk single kedua saya yangt berjudul Carta Hati. Single kedua dijangka akan keluar pada akhir tahun ini atau awal tahun hadapan," jelasnya yang bakal memperlahankan aktiviti seninya mulai tahun hadapan demi menumpukan perhatian pada Sijil Pelajaran Malaysia yang akan didudukinya. 

Berikut merupakan lirik penuh Cinta Muka Buku nyanyian Najwa Latif: 

Najwa Latif - Cinta Muka Buku

Kita berkenalan hanya dalam laman muka buku
Kau hantar petanda suruh aku terima kamu
ooh.. Hati ku rasa sesuatu..

Dan pabila kau kata kau mahu jumpa aku
Ku gelisah berdebar hati rasa tak menentu
oohh.. Kenakah rasa itu..

Bagaimana harus bersua
Ku rasa gementar tapi bahagia
Perlukah kita cari peluang pertama
Walaupun kita tak pernah berjumpa

Banyak persoalan yang berada di minda
Banyak tanda tanya dan juga kata kerja
Otak kata jangan hati pula kata ya
Hidup tak menentu adakah ini cinta

Banyak soalan banyak juga jawapannya
Kata hati dan rasa tak dibiar saja
Setiap yang berlaku ada kebaikannya
Harus pejam mata dan cuba apa saja

Pabila kau renung tajam-tajam mata aku
Ku rasa sesuatu rasa yang ku tak tahu Oooo...
Ini cinta remajaku

Dan pabila kau katakan kau suka aku
Ku terdiam terkedu tak tahu mana nak tuju Oooo...
Itulah cinta yang satu, cinta di muka buku..

Bagaimana harus bersua
Ku rasa gementar tapi bahagia
Perlukah kita beri peluang pertama
Walaupun kita tak pernah berjumpa

Banyak persoalan yang berada di minda
Banyak tanda tanya dan juga kata cinta
Otak kata jangan hati pula kata ya
Hidup tak menentu adakah ini cinta

Banyak soalan banyak juga jawapannya
Kata hati dan rasa tak dibiar saja
Setiap yang berlaku ada kebaikannya
Harus pejam mata dan cuba apa saja

Pabila kau katakan kau suka aku
Ku terdiam terkedu tak tahu mana nak tuju Oooo
Itulah cinta yang satu
Cinta di muka buku



BL: Haa.. Dah baca habis? Apa pendapat korang?

8 ulasan:

ked :) berkata...

haih pendapat orang memang lain-lain.
tak boleh nak control.

fRaMe+LenSeS berkata...

macam2.. lantak deme la. malas melayan. ahahaha

Tanpa Nama berkata...

banyak lagi lagu lirik lagu melayu/english camni... takde lak dorg nk komen.. sama ja.. kalau otak kita da set maksud dia camtu camtu la jadinya.. cube kembang sket otak tu.. banyak kot maksud lau nk cipta lirik/ayat ni.. bagi saya lagu ni ok je.. tak bmaksud pn nk hina tuhan.

cik pulau berkata...

macam2 skang ni..
hishhh

M Fizan berkata...

tak habis-habis orang malaysia nie.. perasaan hasad dengki.. dia buat lirik tu suka2 jer.. bukan ada niat freemason pun..

Tanpa Nama berkata...

xkn lirik lgu pun nk politik agama kot...negara dh maju..ada gak rakyat yg x maju2......

puiiiii berkata...

eleh.. lantak, tak maju konon.. mane ko tau lagu lain pun berlambak2????????? yang aku tau ade bleh dikira dgn jari yang ade lirik2 macam ni..
hey ko ingat lirik ni boleh tulis sembarangan ke???? kene pakai otak. cari ayat lain..

Hidayah_Irfan berkata...

xan lgu tuh pon nk kte sndiran islam and gods..xmsok akal lngsung yer...

~> JURI AWAM <~

Get this widget

~> GENRE <~

Berita (95) Artikel (87) Perasaan (87) Santai (46) Renungan (40) Segmen (38) Informasi (35) Lawak (32) Aku (25) Isu (17) Muzik (14) Blog (13) Hukum (13) Pendapat (13) Kisah (12) Maharaja Lawak (12) Maharaja Lawak Mega (12) Ramadhan (10) Tokusatsu (10) Bloglist (9) Lirik (9) Tip (9) Puasa (7) Sukan (6) Band (5) Filem (5) Laman Sesawang (5) Misteri (5) Raya (5) Tahun Baru (5) Aidilfitri (4) Anime (4) Facebook (4) Kerjaya (4) Review (4) Tokoh (4) Yahudi (4) Gusti (3) Hari Lahir (3) Iklan (3) Petua (3) Seram (3) Teka Teki (3) Doa (2) GA (2) Kempen (2) Kesihatan (2) Motivasi (2) Penyakit (2) Seni Bela Diri (2) Tag (2) Tarikh (2) Aidiladha (1) Contest (1) Drama (1) Illuminati (1) Maal Hijrah (1) Manga (1) Merdeka (1) Mukadimah (1) Nuzul Al-Quran (1) Perkenalan (1) Raja Lawak (1) Resepi (1)