Rabu, 25 Mei 2011

Tips Mewujudkan Keyakinan Diri

Assalamualaikum




Selamat pagi dan salam sejahtera kepada pembaca blog Budak Logam. Macam mana reaksi anda pagi ini? Mesti ceria selalu okay.. Tak mau masam muka ini.. Hehehe.. Pagi ini nak kongsi tip untuk mewujudkan keyakinan dalam diri.. Tidak dinafikan setiap sesuatu yang kita lakukan mesti ada masalah.. Persoalannya bagaimana kita menangani masalah itu? Bila masalah ini terlalu berat maka akan menurunkan keyakinan diri kita untuk mencari jalan penyelesainan.. Bagaimana untuk mewujudkan keyakinan dalam diri? Jom baca sedikit tip ini.. Hehehe.. 


Janjilah kepada diri sendiri bahawa tanpa mengira betapa susah sesuatu masalah yang anda hadapi dalam kehidupan anda, anda akan mencuba dengan sedaya upaya anda untuk membantu diri sendiri.

Anda mengakui bahawa usaha anda untuk membantu diri sendiri itu mungkin tidak berbuah kerana pemberian ganjaran yang wajar adalah di luar kawalan anda.

Keyakinan ialah kepercayaan yang tidak berbelah bagi.

Keyakinan diri pula ialah kepercayaan bahawa dirinya boleh mengendalikan kehidupannya dengan baik serta segala cabaran yang dihadapi dengan jayanya

Mari kita hayati 10 Tips Mewujudkan keyakinan diri;

01.Anggapkan diri anda yang diciptakan oleh Allah adalah sama seperti orang lain, tiada yang kurang dan tiada juga yang lebihnya.

02.Orang lain boleh buat, kenapa anda tidak boleh buat? Pedulikan apa orang nak kata tapi yang penting pelajari apa orang lain buat terlebih dahulu sebelum kita buat.

03.Apa kekurangan/kelemahan yang ada pada diri anda dan baikinya. Jangan biarkan ia terus berkekalan tanpa ada sebarang usaha dari anda.

04.Jangan takut-takut atau teragak-agak untuk melakukan sesuatu yang positif. Berani!

05.Elakkan perasaan malu yang tidak bertempat. Ketepikan! Tonjolkan diri anda.

06.Lakukan riadah yang ringan sebelum melakukan sesuatu pekerjaan, ianya sebagai warm up dan dapat mengaktifkan diri seseorang.

07.Kemas diri dan anggapkan diri anda adalah terbaik pada hari itu. Ya saya boleh!

08.Apabila berinteraksi pandang tepat pada muka dan mata orang yang kita sedang berinteraksi dan gunakan sedikit pergerakan tangan untuk menerangkan sesuatu. Jangan terlalu kaku.

09.Apabila memulakan sesuatu tugas jangan memikirkan tentang masalah, tetapi fikirkan tentang hasilan yang akan dapat selepas tugas tersebut.

10.Sentiasa peka terhadap waktu, jangan berlengah-lengah atau bertangguh dalam melaksanakan sesuatu tugas. Masa itu emas! Setiap waktu berharga.



BL: Insan yang cemerlang datangnya dari akal, dengan hati yang bersih, dengan jiwa yang tenang.. Selamat beramal.. Hehehe..

7 ulasan:

Mutiara Bernilai berkata...

yang penting kena selalu ingat, Allah akan ada sentiasa d sisi.so nak takut ape kan?sentiasa yakin!


^__^

thanx BL

نورعيم berkata...

bagus! teruskan entry mcm neh :)

Adam Roslan berkata...

Yang penting kuat semangat, fikir I'M POSSIBLE.

Terkini: IKEA Meatballs Halal

Unknown berkata...

salam, maklumat yang menarik....

Bunga berkata...

yang penting kena yakin diri n percayalan diri sendiri/.

harrazdani berkata...

tips no 5 tu bg saya orang paling susah nak ubah...tp kalau ke arah kebaikan sepatutnya kita cuba perbaiki....

fRaMe+LenSeS berkata...

terbaek bro.. :D

~> JURI AWAM <~

Get this widget

~> GENRE <~

Berita (95) Artikel (87) Perasaan (87) Santai (46) Renungan (40) Segmen (38) Informasi (35) Lawak (32) Aku (25) Isu (17) Muzik (14) Blog (13) Hukum (13) Pendapat (13) Kisah (12) Maharaja Lawak (12) Maharaja Lawak Mega (12) Ramadhan (10) Tokusatsu (10) Bloglist (9) Lirik (9) Tip (9) Puasa (7) Sukan (6) Band (5) Filem (5) Laman Sesawang (5) Misteri (5) Raya (5) Tahun Baru (5) Aidilfitri (4) Anime (4) Facebook (4) Kerjaya (4) Review (4) Tokoh (4) Yahudi (4) Gusti (3) Hari Lahir (3) Iklan (3) Petua (3) Seram (3) Teka Teki (3) Doa (2) GA (2) Kempen (2) Kesihatan (2) Motivasi (2) Penyakit (2) Seni Bela Diri (2) Tag (2) Tarikh (2) Aidiladha (1) Contest (1) Drama (1) Illuminati (1) Maal Hijrah (1) Manga (1) Merdeka (1) Mukadimah (1) Nuzul Al-Quran (1) Perkenalan (1) Raja Lawak (1) Resepi (1)