Ahad, 22 Mei 2011

Kini Salji Turun Di Malaysia

Assalamualaikum


SHAH ALAM: Orang ramai, bersama-sama 'Dora the Explorer' dan i-City, menyambut kedatangan salji pertama di Snowalk pada 19 Mac lepas apabila teknologi dari Korea Selatan itu dilancarkan sebagai tarikan terbaru di "City of Digital Lights".


Kawasan seluas 4,645 meter persegi di Shah Alam itu cukup sejuk dengan suhu bawah 5 darjah celcius dan yang paling menarik, 'salji' setebal 0.1 meter di situ boleh dimakan.

Pengalaman dengan salji ini, yang pertama di Asia Tenggara, menggunakan teknologi Korea terbaru di mana air tulen bertapis yang dibekukan dijadikan salji yang selamat untuk dimakan.

Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr Ng Yen Yen baru-baru ini berkata produk pelancongan yang menarik dan inovatif seperti Snowalk sebuah penyejuk untuk menyejukkan air bersih dari suhu bilik ke 15 darjah Celsius, sebuah unit kondenser untuk membekukan dram salji ke -35 darjah Celsius dan akhirnya bilahan mesin salji akan menukarkan ais kepada emping-emping salji yang halus.

Selain menikmati pengalaman salji turun sebenar, Eu berkata pelawat juga dapat menyaksikan lanskap LED sebalik 1,000kg arca-arca ais yang kreatif.

Pekerja dari Harbin, China, yang tersohor sejak bergenerasi lalu dengan kemahiran mengukir ais dan arca ais tahunan sebesar bandar telah dibawa ke Shah Alam untuk mengukir setiap arca dengan tangan.

'Lightscape' Yang Menawan

Dengan teknologi LED yang terkini yang digabungkan dengan elemen tradisional, i-City sememangnya menawarkan pemandangan yang unik dan menawan.

Ia digelar destinasi pelancongan "lightscape" yang pertama di Malaysia. Kata Eu, pelawat dapat bersiar-siar di taman berwarna-warni "empat musim" dengan pelbagai arca menarik. Bandar itu menyediakan prasarana teknologi tinggi yang mempamerkan kecantikan unik lampu digital dikenali sebagai CityPark dan CityWalk.

"Terdapat juga jalan membeli-belah dan taman tema di bandar digital ini untuk pelawat yang ingin merehatkan minda," kata Eu.

Destinasi Santai Bagi Keluarga

Untuk mengukuhkan lagi kedudukannya sebagai destinasi santai di Lembah Klang yang sesuai untuk keluarga, Pengarah Pemasaran i-City, Monica Ong, berkata i-City telah mengikat perjanjian dengan Nickelodeon untuk menyediakan acara promosi antarabangsa dan bertema.

Kerjasama dengan Nickelodeon itu juga akan menggalakkan lagi pelancongan domestik dan antarabangsa ke i-City yang kini mempunyai hampir 90,000 pelawat setiap minggu.

Nickelodeon meruapakan jenama hiburan terkenal kepada kanak-kanak dan ibu bapa.

"Tahun ini menjanjikan sesuatu yang menarik bagi i-City. Kami telah merancang program promosi dan bertema bertaraf antarabangsa berjumlah AS$5 juta. -BERNAMA


sumber: mStar

~> JURI AWAM <~

Get this widget

~> GENRE <~

Berita (95) Artikel (87) Perasaan (87) Santai (46) Renungan (40) Segmen (38) Informasi (35) Lawak (32) Aku (25) Isu (17) Muzik (14) Blog (13) Hukum (13) Pendapat (13) Kisah (12) Maharaja Lawak (12) Maharaja Lawak Mega (12) Ramadhan (10) Tokusatsu (10) Bloglist (9) Lirik (9) Tip (9) Puasa (7) Sukan (6) Band (5) Filem (5) Laman Sesawang (5) Misteri (5) Raya (5) Tahun Baru (5) Aidilfitri (4) Anime (4) Facebook (4) Kerjaya (4) Review (4) Tokoh (4) Yahudi (4) Gusti (3) Hari Lahir (3) Iklan (3) Petua (3) Seram (3) Teka Teki (3) Doa (2) GA (2) Kempen (2) Kesihatan (2) Motivasi (2) Penyakit (2) Seni Bela Diri (2) Tag (2) Tarikh (2) Aidiladha (1) Contest (1) Drama (1) Illuminati (1) Maal Hijrah (1) Manga (1) Merdeka (1) Mukadimah (1) Nuzul Al-Quran (1) Perkenalan (1) Raja Lawak (1) Resepi (1)