~> KONSERT TERHANGAT DI PASARAN <~

Isnin, 21 Mac 2011

Akad nikah di masjid didakwa amalan Kristian?

Assalamualaikum


KANGAR - Menjadikan masjid sebagai lokasi akad nikah adalah menyimpang daripada amalan Rasulullah, kata seorang anggota Majlis Fatwa Perlis, Datuk Ahmad Jusoh.


Beliau berkata, Rasulullah pernah mengingatkan umat Islam supaya tidak melakukan akad nikah dalam masjid kerana ia meniru penganut Kristian yang menikah dalam gereja dan Yahudi di rumah ibadat mereka.

Ahmad yang juga ahli Majlis Hal Ehwal Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) berkata, walaupun pernah berlaku peristiwa akad nikah dalam masjid pada zaman Rasulullah namun, ia berpunca dari kehadiran seorang wanita ke dalam masjid yang mahu dirinya dikahwini.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.


sumber: kosmo


hurm.. aku tak nak pandai2 komen pasal isu ni.. ada sapa2 beli akhbar kosmo hari ni? persoalannya kenapa baru sekarang isu ini diketengahkan? sedangkan telah bertahun2 amalan berkahwin di masjid sudah menjadi amalan bukan?

12 ulasan:

Aisya Rahim berkata...

kalau betul isu ni,mungkin baru diketengahkan sbb ada yg mengkaji.its okay with that,sentiasa perbetulkan diri kan :)

Sunah Mohammad berkata...

hah?????????????? adoiiiiiiii...

mozuba berkata...

Keluar pula isu ini...Tapi bukankah masjid itu pusat segala aktiviti umat Islam...??

cik pulau berkata...

maybe sebab zaman sekarang ni..
pengantin perempuan ni memang tutup kepala.. pakai tudung. tapi kadang2 tu seksi..tunjuk sana.. tayang sini..
kalau ikut logiknya la..

cik pulau pun tak reti nak komen lebih2 benda alah ni.. cik pulau tak reti.. xde ilmu...

mr vampire berkata...

okies..cukup aneh.

~...AmALinA....~ berkata...

hurm pelik kan,, nape baru skang diowang nak cakap.. nape tak dari dulu je...O_o

udin berkata...

@Aisya Rahim

hurm.. ye.. cuma nak kepastian ja.. kalau dah betul2 lepas ni just wat majlis nikah kat umah jelah..

udin berkata...

@sunah

huhu~

udin berkata...

@mozuba

yup.. tu yg sy nak kepastian tu.. sebab apa pula kan isu ni timbul..

udin berkata...

@cik pulau

hurm.. kalau dari segi pakaian tu maybe boleh diterima la.. kadang2 fesyen pengantin pun pelik2 juga.. nampak tak sopan bila nak wat majlis nikah dalam masjid.. mungkin ni antara sebab kenapa isu ni timbul.. apa2 pun harap isu ni diperjelaskan lagi..

udin berkata...

@mr vampire

ye..

udin berkata...

@amalina

tu la pasal.. harap2 isu ni diperjelaskan lagi.. huhu~

~> JURI AWAM <~

Get this widget

~> GENRE <~

Berita (95) Artikel (87) Perasaan (87) Santai (46) Renungan (40) Segmen (38) Informasi (35) Lawak (32) Aku (25) Isu (17) Muzik (14) Blog (13) Hukum (13) Pendapat (13) Kisah (12) Maharaja Lawak (12) Maharaja Lawak Mega (12) Ramadhan (10) Tokusatsu (10) Bloglist (9) Lirik (9) Tip (9) Puasa (7) Sukan (6) Band (5) Filem (5) Laman Sesawang (5) Misteri (5) Raya (5) Tahun Baru (5) Aidilfitri (4) Anime (4) Facebook (4) Kerjaya (4) Review (4) Tokoh (4) Yahudi (4) Gusti (3) Hari Lahir (3) Iklan (3) Petua (3) Seram (3) Teka Teki (3) Doa (2) GA (2) Kempen (2) Kesihatan (2) Motivasi (2) Penyakit (2) Seni Bela Diri (2) Tag (2) Tarikh (2) Aidiladha (1) Contest (1) Drama (1) Illuminati (1) Maal Hijrah (1) Manga (1) Merdeka (1) Mukadimah (1) Nuzul Al-Quran (1) Perkenalan (1) Raja Lawak (1) Resepi (1)