Khamis, 17 Mac 2011

APAKAH HUKUM MEMAKAI GELANG BAGI LELAKI?

Assalamualaikum




Apa pandangan dan reaksi anda apabila melihat seorang lelaki memakai seutas gelas pada pergelangan tangannya ? Bagi kita yang berbangsa Melayu yang telah sebati dengan ajaran bahawa gelang adalah pakaian perhiasan bagi wanita, tentu kita akan memandang dengan perasaan kurang senang dan tidak kurang pula yang akan melemparkan pelbagai tuduhan walaupun hanya melalui luahan di dalam hati.


Hari ini, pergilah ke mana-mana sahaja pasti kita akan bertemu dengan golongan lelaki bergelang, tak kisahlah apa jenis gelang sekali pun sama ada gelang tali, gelang jade, kayu koka, magnetic atau sebagainya. Apakah sebenarnya motif mereka ini bergelang ? Untuk mempamerkan satu gaya hidup yang moden, menunjuk-nunjukkan kemewahan atau sekadar terikut-ikut dengan penampilan diri seseorang ? Ada yang mengatakan bergelang kerana tujuan perubatan seperti gelang biomagnetik Edymium. Dengan memakai gelang tersebut, dapat mengembalikan kesimbangan arus elektromagnet di dalam sel-sel darah serta mampu menambahkan oksigen di dalam badan.

Saya bukan menentang sesiapa yang ingin memakai gelang, tetapi saya merasakan terpanggil dan bertanggungjawab untuk memberikan sedikit penjelasan berkaitan hukum memakai gelang bagi lelaki terutamanya kepada mereka yang memakainya tanpa tujuan yang dibenarkan oleh syarak atau agama.

Sebagaimana kita semua sedia maklum, gelang adalah salah satu daripada perhiasan bagi wanita. Golongan lelaki dilarang keras daripada melakukan sebarang penyerupaan seperti wanita (tasyabbuh) sama ada penyerupaan dari segi cara berpakaian, cara bertutur, cara berjalan apatah lagi melakukan perubahan bentuk tubuh badan melalui pembedahan plastik dan seumpamanya. Begitu juga sebaliknya, wanita dilarang daripada menyerupai golongan lelaki. Perbuatan lelaki menyerupai wanita atau wanita menyerupai lelaki dikutuk dan dilaknat sekeras-kerasnya oleh Rasulullah SAW.

Dewasa ini, kita dapati ramai lelaki memakai gelang dengan alasan dan tujuan sebagai satu method pengubatan. Pemakaiannya bukan sahaja dari kalangan orang-orang awam bahkan turut melibatkan ahli-ahli agama dan pemimpin-pemimpin tertinggi negara termasuk Yang Dipertuan Agung sendiri, Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Al-Fadhil Ustaz Dato’ Haji Ismail Kamus menjelaskan bahawa hukum memakai gelang bagi lelaki adalah haram kerana ia termasuk di dalam kategori menyerupai perhiasan wanita tetapi sekiranya pemakaian gelang tersebut dengan tujuan semata-mata perubatan, ianya adalah diharuskan. Keharusan hukum itu akan terhenti setelah penggunaan gelang tersebut sebagai alat pengubatan tidak diperlukan lagi atau apabila terbukti tidak memberikan apa-apa kesan kepada kesihatan tubuh badan pengguna.

Dipetik dari laman web Edymium-Gelang Magnet, Ustaz Zamri Hashim, Ketua Penolong Mufti Negeri Perak berkata pemakaian gelang bermagnet (berharga antara RM200-RM300 seutas) yang dikatakan mempunyai unsur perubatan dan kini menjadi satu trend adalah harus sekiranya memenuhi empat syarat yang ditetapkan, iaitu :

1. pemakai gelang bermagnet itu tidak beri'tiqad bahawa ia memberi kesan kerana yang memberi kesan adalah Allah SWT.

2. tidak berniat memakai gelang berkenaan kerana menyerupai wanita.

3. bukan bertujuan untuk bermegah-megah.

4. Haram memakai gelang yang diperbuat daripada emas.

Cuma satu yang menjadi persoalan saya apakah tidak ada lagi kaedah rawatan yang lain selain daripada bergelang magnetik ini ?

Suatu ketika dahulu, kita terutamanya orang Melayu telah ditipu dengan khasiat dan kelebihan kayu koka. Sejak itu, ramailah di antara kita yang berkayu koka, sama ada cincin bermata koka, tasbih koka dan termasuklah gelang kayu koka. Mereka sanggup menghabiskan ratusan bahkan ribuan ringgit untuk mendapatkan kayu yang dikatakan bahan pembinaan bahtera Nabi Allah Nuh AS yang penuh dengan pelbagai khasiat serta kelebihan. Lihatlah apa yang terjadi sekarang. Kayu koka kini tiada lagi sambutan daripada masyarakat setelah rahsia pembohongannya terbongkar.

Ingatlah bahawa musuh Islam sentiasa merancang termasuk dalam bidang perubatan agar orang Islam terjebak untuk menerima apa sahaja cara yang diperkenalkan mereka. Bayang sekiranya suatu hari nanti diperkenalkan pula subang telinga magnetik yang boleh membantu masalah cacat pendengaran atau pun subang hidung magnetik yang mampu membantu melancarkan sistem pernafasan atau dapat mengubati penyakit resdung, apakah kita juga akan turut sama bersubang ?

Hadis daripada Imran bin Hussein RA, bahawasanya Rasullulah SAW telah melihat pergelangan tangan seorang lelaki yang memakai gelang yang diperbuat daripada tembaga, maka baginda bertanya kepada lelaki berkenaan. "Apakah bendanya ini"? Lelaki itu berkata,"Ia adalah gelang perubatan". Rasulullah bersabda,"Sesungguhnya benda itu tidak memberi apa-apa (faedah walaupun untuk tujuan perubatan), buangkan benda itu daripada diri anda, jika sekiranya anda mati dan benda itu ada pada diri anda, maka anda tidak akan berjaya (selamat) untuk selama-lamanya." Hadis Sahih yg ke-19,885 Riwayat Imam Ahmad.


4 ulasan:

solomolo berkata...

sangat tak berkenan dan rasa menyampah...
sah-sah hukumnya haram...

tapi kal0 gelang hospital tue b0le kan ??

Udin berkata...

@solo molo

huhu~

Tanpa Nama berkata...

slain gelang tu, boleh try design lain yg blh dipakai oleh lelaki seperti jam tangan ker

Udin berkata...

@Mr.IX

yup.. sy pon dulu penah gak pakai gelang2 mcm ni.. tapi bila dah tau hukum.. simpan dlm laci ja semua tu.. wat perhiasan.. huhu~

~> JURI AWAM <~

Get this widget

~> GENRE <~

Berita (95) Artikel (87) Perasaan (87) Santai (46) Renungan (40) Segmen (38) Informasi (35) Lawak (32) Aku (25) Isu (17) Muzik (14) Blog (13) Hukum (13) Pendapat (13) Kisah (12) Maharaja Lawak (12) Maharaja Lawak Mega (12) Ramadhan (10) Tokusatsu (10) Bloglist (9) Lirik (9) Tip (9) Puasa (7) Sukan (6) Band (5) Filem (5) Laman Sesawang (5) Misteri (5) Raya (5) Tahun Baru (5) Aidilfitri (4) Anime (4) Facebook (4) Kerjaya (4) Review (4) Tokoh (4) Yahudi (4) Gusti (3) Hari Lahir (3) Iklan (3) Petua (3) Seram (3) Teka Teki (3) Doa (2) GA (2) Kempen (2) Kesihatan (2) Motivasi (2) Penyakit (2) Seni Bela Diri (2) Tag (2) Tarikh (2) Aidiladha (1) Contest (1) Drama (1) Illuminati (1) Maal Hijrah (1) Manga (1) Merdeka (1) Mukadimah (1) Nuzul Al-Quran (1) Perkenalan (1) Raja Lawak (1) Resepi (1)