~> KONSERT TERHANGAT DI PASARAN <~

Isnin, 17 Januari 2011

Hanyut Angkara Ibu

Assalamualaikum..




hutang.. memang dasyat penangan hutang ni.. kerana hutang nyawa terancam.. kerana hutang hubungan di dalam kekeluargaan menjadi porak peranda.. kerana hutang juga seseorang sanggup melakukan apa sahaja.. BL baru terbaca muka depan keratan akhbar hari ni.. sungguh tak di sangka gara gara hutang seorang ibu sanggup menjual anak kandungnya sendiri.. sungguh menyayat hati membaca kisah hidup wanita ini.. siapakah yg harus di persalahkan dia jadi begini? padahal bukan pilihan dia untuk memilih jalan itu.. hurm.. 





Anak Di Paksa Jual Tubuh Bayar Hutang








SERAH TAKDIR...Lili dan anak yang dijaganya.




‘Ibu suruh saya dirogol’


KUALA TERENGGANU: “Ibu suruh abang merogol saya sebelum saya diserahkan kepada lelaki yang meminjamkan wang kepadanya,” kata wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Lili, 26.

Kenyataan itu amat mengejutkan, namun bagi Lili itu sejarah hitam hidupnya hingga menyebabkan dia kini terhumban ke dalam dunia pelacuran dan menjual tubuh untuk meneruskan kehidupan.


“Apa yang berlaku ke atas saya berpunca daripada ibu dan saya sampai bila-bila pun tidak akan memaafkannya,” katanya.

Lebih mengejutkan, Lili yang kini mengandung anak keempat hasil hubungan seks luar nikah, berhasrat menyerahkan bayi dalam kandungannya itu kepada orang lain supaya masa depan anaknya lebih terjamin dan mengharapkan sedikit imbuhan.


“Saya sudah lahirkan tiga anak, tapi dua daripadanya yang kini berusia dua dan tujuh tahun saya serahkan kepada orang lain sebaik mereka lahir.


“Anak ketiga berusia setahun dan saya menjaganya kerana tidak sampai hati untuk menyerahkannya kepada orang lain.

“Tetapi, saya sekarang mengandung tiga bulan dan bercadang menyerahkan bayi ini kepada orang lain. Ini saya lakukan demi kebaikan anak saya juga dan berharap mendapat sedikit imbuhan selepas menyerahkan anak itu,” katanya.


Menceritakan lebih lanjut pengalaman pahit hidupnya, Lili berkata ketika usianya tiga tahun dia diserahkan ibunya kepada ibu saudara untuk dijaga kerana keluarganya miskin.

Menurutnya, kisah hitamnya bermula selepas dia pulang semula ke pangkuan keluarga ketika berusia 12 tahun.


Dakwanya, akibat perbuatan ibunya yang suka berhutang, dia menjadi mangsa apabila ibunya nekad menyuruh abang kandung merogolnya di depan ibunya yang menyaksikan perbuatan keji itu dari jauh.


“Selepas itu saya diserahkan kepada lelaki yang meminjamkan duit kepada ibu. Sejak itu saya menjadi tempat lelaki yang tidak dikenali terbabit melepaskan nafsu serakahnya.


“Tidak tahan dengan perbuatannya, saya nekad melarikan diri. Saya ceritakan perbuatan keji ibu dan abang kepada ibu saudara dan dia membuat laporan polis,” katanya.


Lili berkata, sebelum dia dijual dia pernah menceritakan kejadian itu kepada bapanya, namun bapanya tidak mempercayainya dan memihak ibunya.


“Keluarga kami porak-peranda kerana selain saya, empat lagi adik-beradik perempuan saya mengalami nasib sama apabila ibu menjual mereka kepada pemberi hutang,” katanya yang mempunyai 10 adik-beradik.


Malah, sehingga kini dia tidak lagi berjumpa dan mengetahui nasib adik-beradiknya yang dijual ibunya kerana selepas laporan polis dibuat, dia mendapat perlindungan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).


Menurutnya, akibat perbuatan keji itu, ibu dan abangnya kini meringkuk di penjara manakala bapanya sudah meninggal dunia.


“Selepas berusia 18 tahun dan tidak lagi berada di bawah jagaan JKM, saya datang ke negeri ini dan akibat tidak mempunyai saudara-mara, saya nekad menjual tubuh dan mengemis untuk menyara kehidupan,” katanya yang mengakui masa depan dia dan anaknya gelap dan hanya menyerahkan kepada takdir untuk menentukan segala-galanya.


sumber: hmetro


p/s: Allah S.W.T. memberi kita akal fikiran untuk memilih jalan yg baik, atau sebaliknya.. maka fikir fikirkan..

6 ulasan:

Nina Juliana berkata...

ishk.. agak pelik kan.. kalau betul 'Lili' tu tak suka akan perlakuan ibunya tu, kenapa pulak dia boleh terus menjual diri pulak? bukan ke banyak lagik kerja yang boleh dilakukan dgn cara yg halal? Apa pun mcm2 manusia ni, yg nyata, akal fikiran yg ada perlulah digunakan dgn baik.. nauzubillah..

Maria James berkata...

ish ish ish..

efa berkata...

ish2...mcm2 la skrg

nazrul ashraff berkata...

ksian,ksian,ksian..nsb baik i hav a good mummy one..i love u mum!!

MAKCEK bukan NENEK berkata...

astaghfirullah ..
bersyukur dengan apa yang kita ada dan dapt sekarang .
sedih tgk manusia zaman skang .

Anem arnamee berkata...

Perlakuan lili,nak blame ibu dia, tapi dia macam blame tuhan, nauzubillah. semoga beliau insaf,amin:)

ops.salam encik logam:)

~> JURI AWAM <~

Get this widget

~> GENRE <~

Berita (95) Artikel (87) Perasaan (87) Santai (46) Renungan (40) Segmen (38) Informasi (35) Lawak (32) Aku (25) Isu (17) Muzik (14) Blog (13) Hukum (13) Pendapat (13) Kisah (12) Maharaja Lawak (12) Maharaja Lawak Mega (12) Ramadhan (10) Tokusatsu (10) Bloglist (9) Lirik (9) Tip (9) Puasa (7) Sukan (6) Band (5) Filem (5) Laman Sesawang (5) Misteri (5) Raya (5) Tahun Baru (5) Aidilfitri (4) Anime (4) Facebook (4) Kerjaya (4) Review (4) Tokoh (4) Yahudi (4) Gusti (3) Hari Lahir (3) Iklan (3) Petua (3) Seram (3) Teka Teki (3) Doa (2) GA (2) Kempen (2) Kesihatan (2) Motivasi (2) Penyakit (2) Seni Bela Diri (2) Tag (2) Tarikh (2) Aidiladha (1) Contest (1) Drama (1) Illuminati (1) Maal Hijrah (1) Manga (1) Merdeka (1) Mukadimah (1) Nuzul Al-Quran (1) Perkenalan (1) Raja Lawak (1) Resepi (1)